Pas op! Deze 3 cryptocurrency zijn een scam

piramidespel oplichting cryptocoins

De hele markt van cryptocurrency is momenteel als het wilde westen. Geen regulering, tientallen nieuwe ICO’s elke maand en verschillende oplichtingspraktijken. Met de door Joost van Doorn opgerichte munt Confido, is bewezen dat ook Nederlanders zich hier schuldig aan maken.

Wij zullen vandaag 3 cryptocurrency behandelen waarvan wij menen dat het een scam of ponzi-scheme (piramidespel) is. Dit is ons persoonlijke vermoeden, aan jou te bepalen wat je er mee doet.

1. Bitconnect

top 3 cryptocurrencies

Vele van onze lezers zullen het hier misschien niet mee eens zijn. In Nederland zijn er namelijk best wat mensen die hun investering in Bitconnect (BCC) hebben zitten. Regelmatig proberen Bitconnect leden nieuwe leden te werven door met agressieve pomotie op je FaceBook timeline te komen.

Het concept van Bitconnect wordt niet helemaal duidelijk maar heeft te maken met geld dat je er in investeert weer wordt belegt en de wins die daarover wordt gemaakt wordt weer uitgekeerd aan jou.

Het feit dat wij van mening zijn dat dit een veredeld ponzi-scheme is, betekent niet dat je hier geen geld mee kan verdienen. De koers is de afgelopen maanden zeker meegegroeid met de markt. Alleen er kan een moment komen waarop het hele zaakje inklapt. Vooral wanneer de cryptomarkt wat volwassener worden en investeerders zich beter gaan inlezen, waar ze zichzelf inkopen. In het voorbeeld hieronder is te zien dat wij niet de enige zijn die geloven dat Bitconnect een vorm van oplichting is.

bitconnect voorbeeld 2

2. Veritaseum

Afbeeldingsresultaat voor veritaseum

Een onprofessionele website is geen bewijs van oplichting. Maar als een website anno 2018 eruitziet alsof het gemaakt is in 1996 gaan bij ons alle alarmbellen rinkelen. In slechts 3 minuten scrollen we door de website en zien we al verschillende dingen waardoor wij denken dat dit een oplichtingsvorm betreft.

• Geen informatie over de currency zelf
    Er zijn veel digitale valuta op de markt waarvan wij van mening zijn dat ze nutteloos zijn en dat blockchain technologie daar helemaal niet voor nodig is. Maar dat er weinig tot helemaal geen informatie over Veritaseum (VERI) zelf. De website staat vol met economische cijfers om de potentiële investeerder te triggeren. Maar het wordt niet duidelijk wat de functie van VERI zelf is.
  • Onprofessioneel uiterlijk
    Als we naar het team achter de coin kijken zien we slechts 3 mensen. Geen reden tot twijfel al is het een erg klein team. Maar hoe is het mogelijk dat een bedrijf met een totale market cap van meer dan 700 miljoen $ een website heeft die gemaakt lijkt te zijn door een 12-jarige (zie voorbeeld)?veritaseum team
  • Geen contactgegevens
    Over de hele website zijn geen echte contactgegevens te vinden. In de footer staat slechts een (niet werkend?) telefoonnummer en een e-mailadres. Verder is er geen fysieke locatie van een hoofdkantoor te achterhalen.

Ook hier laat een simpele Google of Youtube zoekopdracht zien dat er blijkbaar al meerdere mensen zijn opgelicht. Typ in je zoekbalk maar in Veritaseum en je zal bij suggesties vanzelf het woord ‘Veritaseum scam’ tegenkomen.

3. Regal coin

regalcoin

De laatste die we behandelen is RegalCoin. Hun motto is ‘life is like coin’.

…..

Ja wij weten ook niet zo goed wat we hier op moeten zeggen. Ook deze website geeft weer weinig tot geen inhoudelijke informatie over wat deze munt precies kan en wat het doel is. Wel zit de website vol met programma’s die jou motiveren om nog meer mensen in te laten stappen. Ook dit is weer een typisch kenmerk van een piramidespel. En als het lijkt op een piramidespel en duizenden mensen zich afvragen of het een piramidespel is, dan is het dat ook waarschijnlijk.

Welke cryptocurrency maakt zich volgens jou schuldig aan oplichting?