Tarievenoorlog voor de eerste spot Bitcoin ETF

In een recente ontwikkeling binnen de cryptomarkt naderen verschillende bedrijven de laatste stappen voor een mogelijke goedkeuring van een Spot Bitcoin Exchange-Traded Fund (ETF).

Deze stap wordt benadrukt door het indienen van gewijzigde S-1 formulieren, een belangrijke vooruitgang in de wereld van cryptocurrency-investeringen.

Lage spot Bitcoin ETF kosten om nieuwe investeerders aan te trekken

Een opvallend aspect van deze ontwikkeling is de opkomst van een tarievenoorlog tussen de aanvragers. Deze concurrentiestrijd wordt voornamelijk gedreven door de wens om vroege investeerders aan te trekken door aantrekkelijkere tariefstructuren aan te bieden.

Hier is een overzicht van de voorgestelde tarieven:

• BlackRock: Tarieven van 0,3%, en 0,2% in de eerste 12 maanden of voor investeerders met een handelsvolume van $5 miljard.
  • Ark: Hebben hun tarieven vastgesteld op 0,25%, en geen kosten voor de eerste zes maanden of tot ze $1 miljard in volume bereiken.
  • Galaxy: Stelt een tarief voor van 0,59%, en heft ook geen kosten voor de eerste zes maanden of tot een volume van $5 miljard is bereikt.
  • WisdomTree: Biedt een relatief gematigd tarief van 0,5% (update verlaagd naar 0.30%).
  • VanEck: Komt overeen met het tarief van Ark van 0,25%.
  • Valkyrie: Staat aan het hogere eind met een tarief van 0,8% (update verlaagd naar 0.48%).
  • Fidelity: Heeft hun tarief vastgesteld op 0,39%.

Deze tarieven zijn opmerkelijk lager dan aanvankelijk verwacht, een strategische zet van deze bedrijven om de eerste golf van klanten op te vangen. De verwachting van een hoge vraag direct vanaf het begin drijft deze bedrijven ertoe om hun producten zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Implicaties voor de Bitcoinmarkt

Deze ontwikkeling zal waarschijnlijk leiden tot een aanzienlijke instroom van kapitaal in Bitcoin. Met de recente stijging van Bitcoin tot boven de $45.000, lijkt de timing goed voor een aanzienlijke marktbeweging. De introductie van Spot Bitcoin ETF’s zal naar verwachting een toegankelijkere en gereguleerde weg bieden voor (institutionele) investeerders om in de Bitcoin markt te stappen, wat mogelijk leidt tot een toename van de mainstream adoptie.

De uiteindelijke goedkeuring van deze Spot Bitcoin ETF’s vertegenwoordigt een cruciaal moment in de evolutie van cryptocurrency investeringen. Het signaleert een groeiende erkenning en integratie van cryptocurrencies binnen de traditionele financiële systemen. De tarievenoorlog, hoewel voordelig voor vroege investeerders, benadrukt ook de flinke concurrentie en innovatie binnen de crypto sector.

Spot Bitcoin ETF’s zijn nog niet goedgekeurd

Terwijl we wachten op de definitieve goedkeuring van deze Spot Bitcoin ETF’s, is de markt in afwachting. De tarievenoorlog tussen de aanvragers toont niet alleen hun gretigheid om initiële klanten aan te trekken, maar weerspiegelt ook de bredere bereidheid van de industrie om Bitcoin als een legitieme activaklasse te omarmen. Deze week zou het begin kunnen markeren van een nieuw tijdperk in crypto, wat mogelijk leidt tot een aanzienlijke instroom van kapitaal in Bitcoin en een verdere verhoging van de waarde en acceptatie ervan.